Pages

Saturday 6 October 2012

Nr. 12092 Want een mens is een slaaf, gebonden aan wat hem overmeesterd heeft.

Want een mens is een slaaf,


gebonden aan wat hem overmeesterd heeft





Openbaringen 21:3 En ik hoorde een luide stem van de troon zeggen: Zie, de tent van God is bij de mensen en Hij zal bij hen wonen, en zij zullen zijn volken zijn en God zelf zal bij hen zijn,

Exodus 34:6-7 De HERE ging aan hem voorbij en riep: HERE, HERE, God, barmhartig en genadig, lankmoedig, groot van goedertierenheid en trouw, 7 die  goedertierenheid bestendigt aan duizenden, die ongerechtigheid,  overtreding en zonde vergeeft; maar (de schuldige) houdt Hij zeker niet onschuldig, de ongerechtigheid der vaderen bezoekende aan kinderen en kindskinderen, aan het derde en vierde geslacht.

Een zevenvoudige groep van goddelijke attributen: bewogenheid, genade, geduld, liefdevolle goedheid, waarheid, trouw en barmhartigheid.

Ware verbondsrelaties






Wat is het karakter van een waar verbond? Verbonden komen voort vanuit Gods verlangen om een relatie te hebben, een persoonlijke intimiteit met mensen. Het centrum, het hart, de reden van deze verbondsrelatie is dat God een volk, een natie wil hebben, waar Hij zijn kracht, zijn glorie/ heerlijkheid, zijn plan en bedoeling
kan tonen door te wonen te midden van zijn volk

Jeremia 11:8-11 Maar zij hoorden niet, noch neigden hun oor, doch zij wandelden allen in de verstoktheid van hun boos hart: dus bracht Ik over hen al de woorden van dit verbond, dat Ik geboden had te houden, maar dat zij niet hebben gehouden. 9 Verder zeide de HERE tot mij: Er wordt een samenzwering gevonden onder de mannen van Juda en de inwoners van Jeruzalem. 10 Zij zijn teruggekeerd tot de ongerechtigheden van hun voorvaderen, die weigerden naar mijn woorden te horen, en zij zijn andere goden achternagelopen om die te dienen; het huis van Israƫl en het huis van Juda hebben het verbond, dat Ik met hun vaderen gesloten had, verbroken. 11 Daarom, zo zegt de HERE: Zie, Ik breng over hen rampspoed, waaraan zij niet zullen kunnen ontkomen; als zij dan tot Mij schreeuwen, zal Ik naar hen niet horen.

Waar God zegt in de drievoudige verbondsformulering.
 


Prediker 4:12 Kan iemand er Ć©Ć©n overweldigen, twee zullen tegenover hem kunnen standhouden; en een drievoudig snoer wordt niet spoedig verbroken.
Ik zal uw God zijn.
Genesis 17:7-8 Ik zal mijn verbond oprichten tussen Mij en u en uw nageslacht in hun geslachten, tot een eeuwig verbond, om u en uw nageslacht tot een God te zijn. 8 Ik zal aan u en uw nageslacht het land, waarin gij als vreemdeling vertoeft, het ganse land KanaƤn, tot een altoosdurende bezitting geven, en Ik zal hun tot een God zijn. Jullie zullen mijn volk zijn.
U zult Mijn Volk zijn

Exodus 6:6 Ik zal Mij u tot een volk aannemen en Ik zal u tot een God zijn, opdat gij weet, dat Ik, de HERE, uw God, het ben, die u onder de dwangarbeid der Egyptenaren uitleid. 

En Ik zal in uw midden wonen.


Exodus 29:45-46 Ik zal in het midden van de Israƫlieten wonen en Ik zal hun tot een God zijn. 46 En zij zullen weten, dat Ik, de HERE, hun God ben, die hen uit het land Egypte geleid heb, opdat Ik in hun midden wone; Ik ben de HERE, hun God.


Gods woonplaats

Leviticus 26:12 maar Ik zal in uw midden wandelen en u tot een God zijn en gij zult Mij tot een volk zijn

God heeft ons geroepen in een verbondsrelatie, verlangend naar
toewijding en persoonlijke trouw. Relaties vanuit het hart.

Exodus 33:14-17 Toen zeide Hij: moet Ik zelf met u meegaan om u gerust te stellen? En hij zeide tot Hem: indien Gij zelf niet meegaat, doe ons vanhier niet optrekken. Waaraan zal anders geweten worden, dat ik en uw volk genade in uw ogen gevonden hebben, dan doordat Gij met ons meegaat? Immers daardoor zijn ik en uw volk afgezonderd uit alle volken, die op de aardbodem zijn. En de Here zeide tot Mozes: ook deze zaak, waarover u gesproken hebt, zal Ik doen, omdat u genade in mijn ogen gevonden hebt en Ik u bij name ken.
Jezus, ons Paaslam voor een ieder die gezondigd heeft, en die de heerlijkheid van God mislopen. En zijn gerechtvaardigd om niet, door Zijn genade, door de verlossing die kwam door Jezus Christus – het nieuwe verbond.



Romeinen 3:24-26 En worden om niet gerechtvaardigd uit zijn genade, door de verlossing in Christus Jezus. Hem heeft God voorgesteld als zoenmiddel door het geloof, in zijn bloed, om zijn rechtvaardigheid te tonen, daar Hij de zonden, die tevoren onder de verdraagzaamheid  Gods gepleegd waren, had laten geworden – om zijn rechtvaardigheid te tonen, in de tegenwoordige tijd, zodat Hijzelf rechtvaardig is, ook als Hij hem rechtvaardigt, die uit het geloof in Jezus is.

Het Hebreeuwse woord voor verbond is ´b´riyth´ en betekent binden, verplichten, zich houden aan. Daarom is een verbond niet alleen maar een persoonlijke relatie, zelfs een intieme relatie. Het is gebaseerd op een officiĆ«le (ceremoniĆ«le) belofte, bekrachtigt (bevestigd) met een eed.  

"Het is gebaseerd op een officiƫle (ceremoniƫle) belofte, bekrachtigt (bevestigd) met een eed".

De Kracht van het Evangelie



Romeinen 1:16-17 Want ik schaam mij niet voor het Evangelie van Christus, want het is een kracht van God tot zaligheid voor ieder die gelooft, eerst voor de Jood, en ook voor de Griek. Want de gerechtigheid van God wordt daarin geopenbaard uit geloof tot geloof, zoals geschreven is: Maar de rechtvaardige zal uit het geloof leven.

2 Petrus 2:19 Vrijheid spiegelen zij hen voor, hoewel zij zelf slaven des verderfs zijn; immers, door wie men overmeesterd is, diens slaaf is men.

Hier staat eigenlijk: door wie men overmeesterd 

(aan verbonden of gebonden) is, diens slaaf is men. 

Het is een verbond, een binding.


Jeremia 7:2-8 Ga staan in de poort van het huis des HEREN, predik daar dit woord en zeg: Hoort het woord des HEREN, o gans Juda, gij die door deze poorten binnenkomt om u neder te buigen voor de HERE; zo zegt de HERE der heerscharen, de God van Israƫl: Betert uw handel en wandel, dan wil Ik u op deze plaats laten wonen. Stelt uw vertrouwen niet op bedrieglijke woorden: Des HEREN tempel, des HEREN tempel, des HEREN tempel is dit! Neen, als gij werkelijk uw handel en wandel betert, als gij werkelijk onder elkander recht doet, vreemdeling, wees en weduwe niet verdrukt, geen onschuldig bloed vergiet op deze plaats en andere goden niet achternaloopt, u tot onheil, dan wil Ik u op deze plaats, in het land dat Ik aan uw vaderen gegeven heb, laten wonen van eeuw tot eeuw. Zie, gij stelt uw vertrouwen op bedrieglijke woorden, zonder bate.

Sta in de poort van het huis van de Heer en proclameer deze boodschap.

Toen Adam en Eva zondigden, 
verbraken zij het verbond.

Hosea 6:7 Maar zij hebben als Adam het verbond overtreden; daar hebben zij Mij trouweloos bejegend.


Een eed werd in vroegere tijden als zeer serieus beschouwd. Als iets dat als het eenmaal was genomen, het verder gaat dan vragen, verder dan een mogelijkheid, het staat buiten twijfel, zelfs vandaag de dag nog. Als een persoon een vals getuigenis onder ede geeft, voor een rechtbank of een tribunaal, dan maakt
hij of zij zich schuldig aan een ernstige misdaad van meineed

Het bezegelen van het verbond met een offer
 
Jeremia 11: 2-8 Zie, gij stelt uw vertrouwen op bedrieglijke woorden, zonder bate.
Maar zij hoorden niet, noch neigden hun oor, doch zij wandelden allen in de verstoktheid van hun boos hart: dus bracht Ik over heb al de woorden van dit verbond, dat Ik geboden had te houden, maar zij niet hebben gehouden.

Jeremia 11:10 Zij zijn teruggekeerd tot de ongerechtigheden van hun voorvaderen,
die weigerden naar mijn woorden te horen, en zij zijn andere goden achternagelopen om die te dienen; het huis van Israƫl en het huis van Juda hebben het verbond, dat Ik met hun vaderen gesloten had, verbroken.


Jeremia 11:11 Daarom, zo zegt de HERE: zie Ik over hen rampspoed, waaraan zij niet zullen kunnen ontkomen: als zij dan tot Mij schreeuwen, zal Ik naar hen niet horen.

Jeremia 11:12 Laten de steden van Juda en de inwoners van Jeruzalem gaan schreeuwen tot de goden voor welke zij offers ontstoken hebben: doch redding zullen die hun niet brengen ten tijde van hun rampspoed.

Jeremia 11:13 Want even talrijk als uw steden zijn uw goden, o Juda; even talrijk
als de straten van Jeruzalem de altaren die u voor de schandgod hebt opgericht, altaren om voor de BaƤl offers te ontsteken.

Waarzeggerij houdt in het offeren aan goden op offeraltaren.

Elke afwijking van een Heilig Verbond naar een onheilig verbond zal ons brengen in vernietiging in onze familielijn. Bij het ingaan van een onheilig verbond, of het nu valse religie, vrijmetselarij of occulte dingen zijn, je bindt je aan die god.



Want een mens is een slaaf, 
gebonden aan hetgeen wat hem overmeesterd heeft,
eraan verbonden.

2 Petrus 2:19 Vrijheid spiegelen zij hun voor, hoewel zij zelf slaven des verderfs
zijn, immers door wie men overmeesterd is, diens slaaf is men.

Romeinen 1:18-23 Want de toorn van God wordt geopenbaard vanuit de hemel over alle goddeloosheid en ongerechtigheid van de mensen, die de waarheid in ongerechtigheid onderdrukken, omdat wat van God gekend kan worden, hun bekend is. God Zelf heeft het hun immers geopenbaard. Want de dingen van Hem die onzichtbaar zijn, worden sinds de schepping van de wereld uit Zijn werken gekend en doorzien, namelijk Ć©n Zijn eeuwige kracht Ć©n Zijn Goddelijkheid, zodat zij niet te verontschuldigen zijn. Want zij hebben, hoewel zij God kennen, Hem niet als God verheerlijkt of gedankt, maar zij zijn verdwaasd in hun overwegingen en hun onverstandig hart is verduisterd. Terwijl zij zich uitgaven voor wijzen, zijn zij dwaas geworden, en hebben zij de heerlijkheid van de onvergankelijke God vervangen door een beeld dat lijkt op een vergankelijk mens, op vogels en op viervoetige en kruipende dieren.


"Verbondsbrekers"

1 Samuƫl 18:1 Meteen, nadat David opgehouden had tot Saul te spreken, werd de
ziel van Jonathan verknocht aan die van David, en Jonathan had hem lief als zichzelf.

Genesis 2:24 Daarom zal een man zijn vader en zijn moeder verlaten en zijn vrouw
aanhangen, en zij zullen tot Ć©Ć©n vlees zijn.

De band die een verbond schept tussen twee partijen,
maakt hen Ć©Ć©n.

In 1 Samuƫl 18:1 hebben we gelezen dat Jonathan werd een met de geest van David.
Genesis 2:24 vertelt ons dat een man een eenheid zal zijn met zijn vrouw; en zij zullen zijn tot Ć©Ć©n vlees.


De band die een verbond schept tussen twee partijen is daarom:

Hoog verheven, voor altijd blijvend, onschendbaar, dus het karakter en de aard van een verbond is erg serieus en ernstig van alle relaties. God neemt het zeer serieus.

Daar zijn 3 belangrijke stappen bij het sluiten van een verbond:

1. een belofte.
2. een eed.
3. een offer.


Deuteronomium 7:9 Opdat u zoudt weten, dat de Here, uw God, de enige God is, de
trouwe God, die het verbond en de goedertierenheid houdt ten opzichte van wie Hem liefhebben en zijn geboden onderhouden, tot in duizend geslachten.

Psalm 89:33-34 Dan zal Ik hun overtreding met de roede bezoeken, en hun ongerechtigheid met plagen: Maar mijn goedertierenheid zal Ik hem niet onthouden, mijn trouw zal Ik niet verloochenen.

Dus het karakter, de aard, van het verbond is
 
1.   Een belofte, het is serieus en een verplichting, we hebben nodig te begrijpen wat de belofte betekend en waarom het een binding of verplichting is. Wat gebeurt er werkelijk wanneer we een belofte geven? Wat gebeurt er wanneer God een belofte geeft?

Hij neemt het serieus, God zal het ook uitvoeren en zich er aan houden. Hij verplicht zichzelf daartoe.


2.   Een eed, de bevestiging. Wanneer een belofte is bekrachtigd  met een eed, heeft het groter gevolgen. Het dient veel serieuzer te worden genomen. De belofte is bevestigd met een eed. De reden daarvan is dat de persoon, die een eed aflegt, een beroep doet op God om getuigenis te geven aan de woorden, en is daarom aansprakelijk voor God voor de waarheid van de verklaring of de verplichting, in overeenstemming met het karakter of de aard van de belofte.

Anders gezegd, door het maken van een eed vraagt de persoon God om hem verantwoordelijk te houden.

Hebreeƫn 6:16 Want mensen zweren bij wie hoger is, en de eed dient hun tot
bekrachtiging, als einde van alle tegenspraak.

Deuteronomium 29:12-13 Opdat Hij u vandaag als Zijn volk bevestige en u tot een God zij, zoals Hij u toegezegd heeft, en aan uw vaderen, Abraham, IsaƤk en Jakob, gezworen heeft. Niet met u alleen sluit Ik een verbond en dit met een vervloeking bekrachtigd verdrag; maar zowel met een ieder die zich hier bij ons bevindt en heden staat voor het aangezicht van de Here onze God als met ieder, die vandaag niet bij ons is.


Psalm 89:35-37 Mijn verbond met u zal Ik niet ontwijden, noch veranderen wat over mijn lippen gekomen is. Eenmaal heb bij mijn heiligheid gezworen: hoe zou Ik tegenover David liegen. Zijn nakroost zal voor altijd bestaan, zijn troon zal als de zon vĆ³Ć³r Mij zijn.

God zelf, kan niet hoger zweren dan bij zijn eigen Heiligheid, omdat heiligheid niets minder is dan het unieke van God. Er is niemand heilig behalve God. God zet, door zijn eed, zijn karakter, zijn heiligheid, zijn ware God-zijn in een garantie van zijn trouw, zijn toewijding, aan Zijn belofte.

1 Koningen 8:23 En zei: HEERE, God van Israƫl, er is geen God zoals U, boven in de hemel of beneden op de aarde, Die het verbond en de goedertierenheid houdt tegenover Uw dienaren, die met heel hun hart wandelen voor Uw aangezicht,

En zei: HEERE, God van Israƫl, er is geen God zoals U!

Nehemia 9:32 Welnu, onze God, o grote, geweldige en ontzagwekkende God, Die het
verbond en de goedertierenheid in acht neemt, laat al de moeite die ons heeft getroffen niet gering zijn voor Uw aangezicht.


Hebreeƫn 6:17-18 Daarom heeft God, toen Hij des te nadrukkelijker aan de erfgenamen der belofte het onveranderlijke van zijn raad wilde doen blijken, Zich
onder ede verbonden, opdat door twee onveranderlijke dingen, waarbij het onmogelijk is dat God liegen zou, wij, die (tot Hem de) toevlucht genomen hebben, een krachtige aansporing zouden hebben om de hoop te grijpen, die voor ons ligt.

1 Koningen 8:23 en zei: HEERE, God van Israƫl, er is geen God zoals U, boven in de
hemel of beneden op de aarde, Die het verbond en de goedertierenheid houdt tegenover Uw dienaren, die met heel hun hart wandelen voor Uw aangezicht.

Nehemia 9:32 Welnu, onze God, o grote, geweldige en ontzagwekkende God, Die het
verbond en de goedertierenheid in acht neemt, laat al de moeite die ons heeft getroffen niet gering zijn voor Uw aangezicht

3.   Een offer. Het offeren, de verzegeling van het verbond, de derde handeling voor het tot stand brengen van een verbond, is het meest serieuze en indrukwekkendste deel van allemaal.

De enige manier om in een verbond te gaan is door een offer,
iets op het altaar leggen, een vergieten van bloed.


Hebreeƫn 9:19-20 Want nadat door Mozes elk gebod volgens de wet aan al het volk was medegedeeld, nam hij het bloed der kalveren en der bokken met water, scharlaken wol en hysop en besprengde het boek zelf en al het volk, 20 zeggende: Dit is het bloed van het verbond, dat God u heeft voorgeschreven.

Er zijn verscheidene belangrijke zaken die een offer met zich meebrengen.

1.   Boetedoening
Ten eerste, in het verbond tussen God en mensen is het herstel van
de relatie alleen mogelijk als er met de kwestie zonde op bevredigende
wijze is afgerekend.

MatteĆ¼s 26:27-28 En Hij nam een beker, sprak de dankzegging uit en gaf hun die en
zeide: Drinkt allen daaruit. 28 Want dit is het bloed van mijn verbond, dat voor velen vergoten wordt tot vergeving van zonden.

2.   Afscheiding
Ten tweede, wanneer mensen een verbond binnengaan. Het offer in twee stukken gesneden en de partijen die het verbond aangaan lopen tussen deze twee stukken door.


Gods verbond met Abraham zegt





Genesis 15:9-10 En Hij zeide tot hem: Haal Mij een driejarige jonge koe, een
driejarige geit, een driejarige ram, een tortelduif en een jonge duif. Hij haalde die alle voor Hem, deelde ze middendoor en legde de stukken tegenover elkander, maar het gevogelte deelde hij niet.

Genesis 15:17-18 Toen de zon was ondergegaan, en er dikke duisternis was, zie, een
rokende oven met een vurige fakkel, welke tussen die stukken doorging. Te dien dage sloot de HERE een verbond met Abram, zeggende: Aan uw nageslacht zal Ik dit land geven, van de rivier van Egypte tot de grote rivier, de rivier de Eufraat:

Hier zijn zij in een verbond binnengegaan door dood. Dat is waarom de bijbel geen onderscheidt maakt tussen de Griekse woorden verbond, testament of wil.


In Genesis 18 vraagt Abraham aan God om Sodom te sparen als daar 50 rechtvaardigen in die stad zijn. En vanwege de verbondsrelatie (zie vers 17-19) zegt God … JA!  Abraham gaat dan verder van 50 naar 40, 30, 20, 10, en elke keer zegt God … JA! Het was Abraham die op het laatst stopte met vragen. God zei geen enkele keer nee, of verwierp zijn verzoek.

In Genesis 22, is het God die iets vraagt van Abraham. Hij vraagt om IsaƤk, Abrahams enige zoon, te worden geofferd als een vuuroffer. Abraham heeft geen moment van twijfel omdat hij, vanwege het verbond, de rechten en plichten van een verbond kende.

Hebreeƫn 11:17-19 Door het geloof heeft Abraham, toen hij verzocht werd, Isaak ten offer gebracht, en hij, die de beloften aanvaard had, wilde zijn enige zoon offeren, hij, tot wie gezegd was: Door Isaak zal men van nageslacht van u spreken.

Hij heeft overwogen, dat God bij machte was hem zelfs uit de doden op te wekken, en daaruit heeft hij hem ook bij wijze van spreken teruggekregen.

Hebreeƫn 11:17-19 vertelt ons dat Abraham geloofde dat hij IsaƤk zou moeten offeren en zijn lichaam verbranden. (het was immers een vuuroffer). Maar omdat God nooit zijn belofte breekt zou Hij IsaƤk weer tot leven moeten brengen vanuit de as!

Geen wonder dat Abraham de vader van alle gelovigen wordt genoemd.


De vloek op het verbreken van het verbond

Tot slot, het verbond heeft zowel zegen als vloek in zich. Het offer geeft aan dat de partijen symbolisch over zichzelf afroepen de vloek van het in stukken worden gesneden (uiteen scheuren) als zij het verbond verbreken, toen God het verbond met Abraham maakte en midden door de stukken van het offer doorging...


zei Hij eigenlijk: “Mag Ik ophouden met God te zijn als Ik ooit Mijn verbond met Abraham verbreek”.




           


















Dit zegt God in Jeremia 34 tegen degenen die Zijn naam hebben ontheiligd en Zijn verbond hebben verbroken.


Jeremia 34:18-20 Ik zal de mannen die mijn verbond hebben overtreden, die de bepalingen van de verbintenis welke zij voor mijn aangezicht gesloten hadden, niet hebben gestand gedaan, maken als het kalf dat zij in tweeƫn deelden en tussen welks stukken zij doorgingen, 19 de vorsten van Juda en de vorsten van Jeruzalem, de hovelingen en de priesters en het gehele volk des lands, die tussen de stukken van het kalf zijn doorgegaan; 20 Ik zal hen overgeven in de macht van hun vijanden en van wie hen naar het leven staan, zodat hun lijken tot voedsel zullen strekken voor het gevogelte des hemels en het gedierte der aarde.

Dit is de vloek die volgt op het breken van het verbond.


Waar valse (bloed) verbonden in onze familielijnen, generaties voor ons, zijn gesloten, daar moet een bekering onder berouw en reiniging van deze valse bloedverbonden komen.
Dit geldt voor elke andere eed of verbond.

We hebben een werkelijke openbaring nodig van het echte bloedverbond met God. Het verbond in het kostbare bloed van Jezus, het volmaakte Lam van God, die voor ons is gesneuveld (verbroken) als een offerande, een heilige boetedoening, om volledig
vrijgezet te worden van alle valse verbonden, valse fundamenten en te komen uit hun midden. Om volledig afgescheiden te zijn en aan Hem toegewijd. Een heilige natie, behorend aan God.

Een bloedverbond is: het offeren van een dier of een mens en het eten van het offer om deel te krijgen aan de kracht of de natuur van dit offerdier of menselijk offer.


Het doel is: het vrijzetten van “Goddelijke” kracht of “Goddelijk” leven, door deel te hebben aan het offer, verplichting aan en opnemen van de God (demonische kracht) erachter.
Elke afwijking van een heilig verbond 

naar een onheilig verbond
zal ons brengen in vernietiging binnen onze familielijn.

Binnen de vrijmetselarij wordt avondmaalswijn en zout gebruikt als plaatsvervangende bedekking voor het drinken van bloed. Toetreden tot de 18e graad wordt beƫindigd met het nemen van communie met zout en witte wijn. Deze communie vindt plaats in een kamer van dood, gevuld met schedels, doodshoofden, beenderen en lijken.

De 32e graad is waar satanische communie drinkt uit een schedel (doodshoofd) en een eed wordt afgenomen dat “de wijn zal veranderen in vergif”. Met andere woorden; de Avondmaalsbeker is hier een beker van dood.

             















Genesis 9:5-6 Voorzeker, Ik zal vergelding eisen voor uw bloed, voor uw levens. Van

de hand van alle dieren zal Ik vergelding eisen; ook van de hand van de mens, van de hand van ieders broeder, zal Ik vergelding eisen voor het leven van de mens. Vergiet iemand het bloed van de mens, door de mens zal diens bloed vergoten worden; want naar het beeld van God heeft Hij de mens gemaakt. 

Dit verbond wat God hier in Genesis vestigt is: “Dat ieder mens die het bloed van mensen vergiet, daardoor, zijn bloed vergoten zal worden."


“Breek het valse Bloedverbond”

Genesis 9:8-9 En God zei tegen Noach en zijn zonen met hem: En Ik, zie, Ik maak
Mijn verbond met u, met uw nageslacht na u,





Een verbond kan een handdruk zijn


In sommige culturen is een handdruk een overblijfsel van het bloedverbond. De handdruk is een uitdrukken van bloedvergieten en een binnengaan in een bloedverbond. Rode Indianen sneden in de palm van hun handen met een klemmetje, waarna de handdruk werd gegeven. Het bloed vermengde zich, waarmee het bloedverbond een feit was. Dit verbond kon niet worden verbroken zonder gevolgen.

Binnen vrijmetselarij zijn vele handdrukken gegeven in de verschillende graden. Een handdruk is een andere manier van bevestigen, en een verbond sluiten. In plaats van een bloedverbond.

Dwars door de graden van de vrijmetselarij zijn er vele manieren om een bloedverbond tot uitdrukking te brengen. Deze verbonden moeten van ons leven worden afgebroken, voordat we vrijgezet gaan worden in:


-        de Goddelijke natuur

-        Goddelijk Leven

-        de Goddelijke kracht

Het opheffen van de rechterhand





In onze cultuur is deze handeling nog steeds in gebruik, 

maar het komt uit de dagen waarin bloedverbonden werden gesloten.

Daarmee verklarend: ik ben er klaar voor mijn leven op te geven  indien mijn woord niet de waarheid is. Wij zetten bloed in op het verbond dat dit de waarheid is. Met andere woorden, we sterven  nog liever dan dat we meineed plegen.



  Josie Hagen